SHOPPE

7 Pulau Eksotik Di Sabah Yang Tidak Diketahui Ramai

Share:
7 Pulau Eksotik Di Sabah Yang Tidak Diketahui Ramai

Negeri Sabah adalah sebuah negeri yang sangat indah dan menarik yang wajib dikunjungi oleh setiap orang yang cintakan keindahan alam dan cabaran. Mendapat gelaran sebagai “Land Below The Wind” (Negeri Di Bawah Bayu) oleh orang-orang Eropah, negeri ini amat kaya dengan khazanah lautnya serta pulau-pulaunya yang sangat cantik.

Sabah kerap dikunjungi oleh penyelam dari luar dan dalam negara, dan laut yang mengelilingi negeri Sabah dipenuhi dengan batu karangnya yang cantik dan kehidupan laut yang unik. Pulau-pulau Sabah adalah satu destinasi yang amat sesuai bagi mereka yang inginkan percutian di pantai. Ingin lari dari kesibukan kerja di kota dan ingin mencari ketenangan? Berikut kami senaraikan 7  pulau di Sabah yang kurang  popular tetapi sangat cantik dan indah setaraf dengan pulau cantik di dunia seperti Bora-bora.


1. Pulau Bohey Dulang, Semporna


Imej dari Google


Imej dari ilovesabah.info


Imej dari flickr

Pulau Bohey dulang terletak satu jam perjalanan dari pekan Semporna menaiki bot. Keindahan pemandangan dari atas gunung di pulau ini menjadi tarikan pelancong.

2. Pulau Kapalai, Semporna


Imej dari embassyalliance


Imej dari holidaygogo.com

Pulau Kapalai adalah sebuah  pulau yang terletak agak tersembunyi di antara pulau SIpadan dan Pulau Mabul. Ia sebenarnya adalah sebuah pulau yang terletak di atas batu-batu karang yang dikenali sebagai Ligitan. Terdapat sebuah kampung/ resort air yang dibina di atas tiang-tiang yang tinggi yang membolehkan anda untuk melihat kehidupan marin yang berenang-renang di kawasan batu karang di bawahnya.



3. Pulau Sibuan, Semporna


Imej dari azliwahab.com


Imej dari etawau.com


Imej dari thetoadstooluk.wordpress.com

Pulau ini dikatakan antara pulau yang terindah di lautan Sulawesi. Untuk ke pulau ini, anda boleh menaiki teksi atau bas dari Lapangan Terbang Tawau terus ke Semporna.




4. Pulau Mataking, Semporna

Imej dari tripadvisor


Imej dari twtmiri.com


dtrim murah
Imej dari tripadvisor.co.uk

Pulau Mataking terletak 40 minit dari Semporna dan 45 minit dari Sipadan. Terdapat 30 kawasan menyelam  dan antara yang paling terkenal adalah Magic Rick, Mantis Reef dan Alice Wall. Lihat secara dekat lagi hidupan laut seperti barracuda, stingrays, tuna, ikan dan lain-lain. Pantainya yang cantik dan menarik pasti menjadi tarikan pengunjung yang ingin berjemur di bawah sinaran matahari dan keluarga anda.



5. Pulau Baggi, Kudat


Imej dari gadflyketch.wordpress.com


Imej dari jomlahcuti.com

Pulau Banggi merupakan sebuah pulau yang terletak di timur laut Kudat, Sabah, Malaysia. Pulau ini berkeluasan kira-kira 440.7 kilometer persegi, merupakan pulau yang terbesar di Malaysia, diikuti dengan Pulau Langkawi dan Pulau Pinang.



6. Pulau Bum-Bum, Semporna


Imej dari snipview.com


Imej dari cuti-cutimalaysia.net

 
Imej dari jomlahcuti.com

Pulau Bum Bum terletak berdekatan dengan Semporna, Kudat dan Lahat Datu dan bersaiz sebesar Singapura. Pulau Bum Bum belum menjadi pusat perlancongan yang terkenal tetapi tak rugi kalau singgah ke Pulau Bum Bum jika anda datang ke Sabah.



7. Pulau Timba-timba


Imej dari Flickr

 dtrim murah

Sumber dari jomlahcuti.com dan cuti-cutimalaysia.net



-silakan SHARE utk manfaat bersama-

Nak Cantik?..Nak Gebu?..Nak Kurus?...Klik Kat Sini


Sumber :  sajakongsi




No comments

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah