SHOPPE

Mak Nyah Berwajah ‘Down Syndrome’

Share:
Mak Nyah Berwajah  ‘Down Syndrome’


Pada tafsiran anda, kecantikan itu bagaimana? Adakah melalui sepasang mata yang selalu beri kerlingan manja atau kecantikan persis seorang model yang biasa kita lihat di kaca televisyen atau pun di muka hadapan majalah.




Ternyata, setiap orang mempunyai definisi dan pandangan yang berbeza-beza mengenai apakah itu cantik. Ada yang beranggapan cantik itu abstrak dan sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata.

Berbeza pula kisahnya di Thailand, seorang  mak nyah yang ada wajah ‘Down Syndrome‘, ternyata mempunyai keinginan dan naluri seperti golongan mak nyah yang lain iaitu untuk berasa cantik demi kepuasan diri sendiri.

Menurut, komen-komen yang  terdapat menerusi laman sosial negara ‘gajah putih itu’, individu ‘wanita’ ini dikatakan bernama Eca Mas, namun tidak dapat dipastikan kesahihan tersebut.

Ikuti foto-fotonya di bawah…






Ternyata, melalui foto-foto yang  ditampilkan, dia mempunyai keyakinan yang tinggi dan tidak mempedulikan pandangan orang lain terhadap dirinya.

Fenomena sebegini adalah tidak asing lagi di negara Thai, kerana golongan mak nyah memang ramai terdapat di bandar-bandar besar sekitarnya seperti Bangkok.

Seharusnya, kita yang normal ini tidak perlu pandang rendah atas kekurangan seseorang itu. Setiap insan ada keinginan masing-masing untuk rasa dihargai dan cara unik dan tersendiri untuk beri kepuasan kepada diri.

Walaupun isu merobah kejadian fitrah suatu isu yang berat bagi warga Malaysia, kerana ia melibatkan sensitiviti agama dan juga bertentangan dengan ajaran Islam.

Malah, Islam juga mengajarkan kita untuk tidak memandang rendah terhadap orang lain tetapi mengamalkan amal makruf dan nahi mungkar, di samping saling ingat memperingati antara satu sama lain.




-silakan SHARE utk manfaat bersama-


Nak Cantik?..Nak Gebu?..Nak Kurus?...Klik Kat Sini


Sumber :  mynewshub




No comments

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah