SHOPPE

Khasiat Daun Ketum Yang Korang Tak Tahu!!!

Share:

Khasiat Daun Ketum


Tentu korang pernah dengar daun ketum?Kalau diutara dikenali juga sebagai DAUN BIAK. Daun ketum ni famous dalam beberapa tahun ni sebab penyalahgunaan daun ketum ni sebagai minuman untuk HIGH(Lalok).




Ada sesetengah air ketum ni dicampur dengan ubat nyamuk dan pil-pil khayal yang lain supaya rasanya lebih KICK.

Khasiat Daun Ketum

Pengambilan air ketum secara berterusan boleh menyebabkan ketagih tahap kronik dan tak boleh nak diubati langsung. Orang dulu-dulu memakan daun ketum mentah untuk melakukan kerja-kerja berat. Orang sekarang ni minum air ketum untuk HIGH.

Khasiat Daun Ketum

Berikut adalah kebaikan daun ketum:-

Khasiat Dan Kegunaan


Khasiat Daun Ketum

Daun ketum sememangnya di akui herba yang menpunyai khasiat untuk melancarkan perjalanan darah dan penawar sakit urat. Minum air ketum  telah dijadikan amalan orang tua dulu,tetapi amalan dan khasiat daun ketum sebagai penawar diabetis adalah tidak begitu dikenali seperti herba mas cotek dan misai kucing.Selain itu daun ketum adalah herba yang paling mujarab diantara herba ubatan alternatif yang dicuba dalam mengawal kadar gula dalam darah.

Herba lain munkin menpunyai kelebihan gengan cara tindak balas yang berlainan,tetapi daun ketum amat mujarab dalam dalam menurunkan kadar gula dalam darah pada masa yang singkat.Kemanpuan untuk menurunkan kadar gula dalam darah secepat munkin adalah penting terutama untuk pesakit yang menpunyai luka dan bengkak(diabetes feet) untuk menbantu memulihkan tisu dan mencegah jangkitan(infection)

BACA : Kebaikan Daun Ganja Yang Ramai Tidak Tahu


Terdapat dua jenis daun ketum yang boleh dibezakan melalui warna daun,bentuk kedua daun lebih kurang sama. Satu adalah berwarna hijau dan satu lagi menpunyai urat daun berwarna merah yang boleh dilihat jelas belakang daun Spesies berwarna belang merah ini dikatakan lebih berkhasiat dan mujarab.

Masyarakat tradisi mengunakan daun ketum untuk membantu menambah tenaga atau mengembalikan kesegaran selepas penat berkerja. Ia dimakan secara segar seperti mengunyah daun sirih.

Daun ketum juga digunakan untuk merawat ketagihan dadah, tetapi penggunaan yang berlebihan boleh memberi kesan ketagihan terhadap bahan berkenaan.

Daun ketum yang dikeringkan dan direbus digunakan untuk mengembalikan tenaga batin. Selain dari dikunyah segar, rebusan daun yang kering juga digunakan sebagai tonik untuk menghilangkan rasa lesu selepas berkerja, lenguh-lenguh, radang, kejang otot sakit-sakit sendi dan lelah.

Rebusan daun kering dan akarnya pula digunakan bagi melegakan penyakit darah tinggi dan kencing manis.

Khasiat Daun Ketum

Kesan buruk pengambilan air ketum berlebihan

Pengambilan ketum yang berlebihan dan tidak terkawal akan menyebabkan pengamalnya berasa sakit pada urat saraf dan sendi apabila mereka tidak mengambil atau minum air ketum, selepas dos yang ada di dalam badan telah berkurangan, disebabkankan kesakitan yang tak dapat kita gambarkan inilah mereka yang mengamalkan air ketum itu tadi terpaksa mengambil air ketum dua atau tiga bungkus setiap hari untuk menghilangkan rasa sakit atau sengal badan berpunca daripada mengamalkan air ketom secara tidak terkawal. Jadi hindari tabiat buruk mengamalkan air ketom secara tidak terkawal sehinga menyebabkan ketagihan, nanti susah nak cari cara untuk menyembuhkan kesakitan yang berpunca dari menagih air ketom nie.


Sumber : Khasiat Herba

3 comments:

  1. Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-


    Rerama hijau

    Stevia
    
Halia bara
    
Lempoyang

    Turi
    
Ulam raja

    Sambung nyawa

    Tenggek burung

    Tebengau

    Belalai gajah

    Kemunting
    Pokok2 buah

    DAN BANYAK LAGI


    lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral ) 

Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
    0122440099 -Azizi @
 0123106846 -Faizal

    ReplyDelete
  2. Salam.. Saya nak Komen sikit pasal penagih Biak. Tidak boleh di langsung. Boleh di ubati sebenaqnya. Kurangkan kadar dos dalam minuman maksudnya jika anda selalu minum ayaq pekat segelas sekali minum Cuba untuk setengah sahaja Dan tambah ayaq masak setengah. Ulang selama sebulan. Di izikan tuhan anda dapat kurang ketagihan. Dan saya nak tambah sikit. Daun jemuran yang telah dijemur kering Dan dikisar boleh di jadi ubat Luka.

    ReplyDelete

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah