SHOPPE

Akhirnya Zul Ariffin Buka Mulut Isu Rakaman Video Lucah Miripnya

Share:

Akhirnya Zul Ariffin Buka Mulut Isu Rakaman Video Lucah Miripnya


 Zul Ariffin


Pernah dengar tentang DEEPFAKE? Salah satu teknologi dalam pembikinin video yang bertujuan untuk menjatuhkan sesorang individu. Dengan menggunakan DEEPFAKE wajah di dalalam video akan kelihatan sama sahaja.

Hanya orang yang pakar dapat mengesahkan ketulenan video tersebut.
Akhir-akhir ini teknologi DEEPFAKE banyak digunakan untuk menjatuhkan seseorang individu yang dikehendaki.

Video di dunia maya telah menjadi daya tarik tersendiri. Tontonan yang disajikan pembuat vlog, aktor, atau tokoh menjadi hiburan yang asyik untuk penontonnya.

Namun, warganet kini harus waspada. Sebab, sejumlah ahli pemrograman membuat teknologi yang dapat mengganti wajah seseorang, termasuk dengan mimik yang diciptakan di video.Teknologi ini juga dapat menciptakan wajah orang melalui gestur yang diciptakan oleh model.

Teknologi tersebut bernama Deepfake. Ia menggunakan dasar kecerdasan buatan dan deep learning yang berkaitan dengan sistem sistem neural objek.

Semalam, kecoh apabila tular sepotong rakaman video panas seorang lelaki mirip Zul Ariffin di media sosial.Di tengah-tengah kekecohan warga net berteka-teki tentang individu di dalam video tersebut, ‘kehilangan’ akaun Instagram (IG) Zul pada malam Selasa lalu, menguatkan lagi dakwaan mengaitkan pelakon sasa itu dengan rakaman lucah yang tersebar.

Kecewa dengan perkara tersebut, Zul Ariffin tampil memberi penjelasan kepada sebuah portal hiburan.Bukan kali pertama terkait dengan isu sebegini, Zul menyifatkan dirinya menjadi mangsa ‘deepfake’.

“Sedangkan muka Mark Zuckerberg pun orang boleh ‘deepfake’, inikan pula saya.Senang sangat nak cari visual saya untuk buat ‘deepfake’ ni,” katanya.


Katanya lagi dia tidak menyangka akan menjadi mangsa individu tidak bertanggungjawab.

Dalam pada itu, Zul mengakui berasa sedih kerana menjadi mangsa teknologi dan berharap artis lain juga berhati-hati.

“Saya harap, dengan kejadian ini, artis lain juga harus lebih berhati-hati,” katanya kepada portal xtra.

Sementara itu di Twitter, ada peminat yang meragui keaslian video tersebut dan turut mengaitkannya dengan teknologi ‘deepfake’.

“Tak sangka kali ini saya pula menjadi mangsa. Ingatkan benda-benda macam ini orang buat kat ahli politik saja,” katanya dalam nada kecewa.

Untuk makluman semua teknologi ‘deepfake’, mampu menggantikan wajah individu persis atau sesiapa sahaja dalam sebuah klip video. Hasilnya? Seperti imej janaan komputer (CGI) dalam filem yang sangat realistik!


Tapi logik juga, sebab sejak akhir-akhir ini terlalu banyak video tidak senonoh yang melibatkan individu popular seperti pelakon, penyanyi, pemain bola sepak termasuk ahli politik.

Mungkin juga ada individu yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menggunakan teknologi canggih untuk mengaut keuntungan?

Kerana dengar cerita ada harga diletakkan untuk video aksi panas melibatkan individu tertentu! Jadi, fikir-fikirkan.Salah satu contoh bahaya teknologi Deepfake pernah diuji coba tim BuzzFeed dengan peniru gerakan, sutradara Jordan Peele.

Tim membuat video mantan Presiden Amerika Serikat (AS) Barack Obama. Dalam video Deepfake tersebut, Obama tampak mengucapkan kata-kata kasar kepada Presiden AS, Donald Trump.

Padahal video tersebut dibuat dari gerakan yang diciptakan Jordan. Sementara, suara Obama diambil dari potongan komentar mengenai film Black Panther. Wajah Obama diambil dari sejumlah foto.




Sumber :gempak via monyethijau
#zulariffin

No comments

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah