SHOPPE

Orang Korea Paling Kurang Bau Busuk Badan

Share:
Orang Korea Paling Kurang Bau Busuk Badan



SEOUL – Ketika musim bunga semakin tamat dan dunia menghampiri pula musim panas, sebahagian besar warga Korea Selatan yang terkenal dengan penampilan anggun dilaporkan khuatir tubuh badan mereka berbau busuk.




Bagaimanapun, kebimbangan tersebut mulai diganti dengan ‘khabar gembira’ apabila kajian saintis antarabangsa mendapati orang Korea paling kurang mengalami masalah peluh dan bau hapak berbanding bangsa lain di dunia.

Penyelidikan oleh Universiti Bristol di Britain merumuskan orang Korea mengalami mutasi secara genetik dengan hanya 0.006 peratus penduduk negara kimchi itu memiliki baka ABC11, iaitu gen ‘jahat’ untuk badan bau busuk.

Kajian saintifik itu berdasarkan perbandingan menerusi rekod pangkalan data khas iaitu Allel Frequency Database (ALFRED), yang direka saintis Universiti Yale, antara institusi pendidikan tinggi terulung di Amerika Syarikat.


Hasilnya, mereka bersetuju bahawa orang Korea termasuk yang bukan bertaraf selebriti memang memiliki ABC11 paling sedikit di dunia sekali gus amat kurang bau hapak waima ketika cuaca panas menyebabkan tubuh berpeluh.

“Gen ini pada asasnya penentu tunggal untuk menentukan sama ada anda berbau wangi atau busuk,” kata Ian Day, seorang epidemiologist atau pakar kulit genetik dari Universiti Bristol yang membuat kajian ilmiah berkenaan.

Laporan penyelidikan itu disiarkan menerusi Livescience, laman web rujukan mengenai kajian sains dari seluruh dunia serta dipetik akhbar bahasa Inggeris berpengaruh The Korea Times dan edisi bahasa Korea, Hankook Ilbo.

“Kajian malah mendapati, hanya dua peratus orang Eropah memiliki baka ABC11, manakala kebanyakan orang rantau Asia Timur dan sebahagian besar orang Korea amat kurang gen ini,” jelas Day.




-silakan SHARE utk manfaat bersama-


Nak Cantik?..Nak Gebu?..Nak Kurus?...Klik Kat Sini


Sumber :  mynewshub




No comments

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah