SHOPPE

Kisah Pilu Isteri Tak Selesa Bila Bapa Mertua Asyik Memerhati Pergerakan

Share:

Kisah Pilu Isteri Tak Selesa Bila Bapa Mertua Asyik Memerhati Pergerakan



Aku nk tnya pendpt. mohon bg pendpt yang bernas sebab aku nak share pada laki aku. dia sruh aku tnya di mana2, and dia pasti semua org akn ckp aku isteri nusyuz dan derhaka. macam ni. aku ade anak 2 orang and sekarang tengah pregnant anak ke3. baru2 ni ipar aku kena tangkp AADK.

so sebab kami paling dekat, anak2 ipar pegi rumah aku. awal2 aku tak bagi duduk sini. pasal ape, diorang jenis buat rumah orang macam hotel. bangun tengahari, lepas bangun karaoke pakai mic wireless tuh. lepas mandi towel sangkut je kat mana2. tv, kerusi, atas tilam. baju belum basuh dengan dah basuh cmpur je. 6 orang. boleh bayangkan tak baju sepah macam mane? sampai aku nak ambil cawan kat rak dapur pun ade spender gantung.

modes bersepah2 dalam bilik air. kadang2 bila diorang basuh baju dengan modes2 sekali diorg masukkan dalam mesin. buta ke ape? tapi sebab laki aku pujuk diorang nak tumpang kejap je. akak dia ‘meroyan’. kesian budak2 tu. ni budak kategori remaja. 3 orang sudah habis sekolah. 3 masih belajar

Aku tak mampu tahan lama, tahap sabar aku dah habis. aku balik rumah mak ayah aku tapi bila aku balik rumah aku nauzubillah menangis aku tengok rumah aku kebanyakkan barang dalam rumah hasil titik peluh aku. jahan4m! tv aku rosak, mesin basuh aku rosak! peti ais aku lipas pun ada! aku marah diorang, aku suruh diorang keluar kalau macm ni lah sikap!

aku suruh diorang blik rumah diorang. melawan pula, cakap ape hak aku nak sruh diorg keluar. ni rumh pakcik diorg ( laki aku). baru belasan tu. marah aku meluap2 aku tert@mpar budak tuh.
laki aku ni pulak jarang sangat ade kat rumah. tiba2 mentua aku datang rumh. aku syak mesti budam2 ni ade mengadu ape2. betul sangkaan aku.

mentua aku tanya aku ape hak aku nak naik tangan kat cucu dia. sejak2 dari tu munkin galak plak buat sepah.. mengadu macam2 kat mentua konon dudk rumh ni makcik (aku) tak ska. makcik selalu pukul2. padahal aku baru tertampar sekali. mentua aku cakap nak duduk sini dlm 7/8 bulan. sekarang ni mentua aku selalu perhati pergerakan aku. sampai aku nak pegi dobi baju pun dia tanya ‘kenpa aku bawak baju? nak lari rumah ke’. ipar2 aku selalu hantar wasup kat aku ‘mak dah makan belum? kau jangan tak masak, mak sakit nanti’.

pagi, tengahari, petang, malam. so maknanya sehari 4 kali aku kena masak. tapi aku kena double2 tambah bahan sebab masak termasuk untuk budak2 tu. dari mula2 aku ikhlas, terus jadi tak ikhlas bila orang asyik pertikai konon aku masak sikit, kedekut.

sekor ayam untuk tengahari saja. untuk makan malam aku kena pergi beli lauk lagi. aku penat lah! nafkah sebulan rm1.8k. tapi dari situ lah bayar bil api air, minyak krete aku ambil hantar anak, duit belanja skolah, segala macam keperluan dalam mase sebulan lah.

sebelum ni aku ade kirim sorang rm200 pada mak ayah dan mertua aku. sebab aku tak banyak guna duit tu. tapi sejak mentua aku duduk sini aku tak delah bagi duit lg padaa mentua aku. skrg dia ckp aku dah kedekut pula. padaahal anak2 buah tu aku bayar tambang bas bulanan, belanja sekolah, dan peralatan alat tulis mereka. kadang aku sendiri tak cukup.

kelmarin sabar aku dah smpai hujung. pagi2 pkul 6 ipar aku hantar wasup ‘dah bangun ke belum? ibu dah makan ke belum’. tak smpat aku nak bersyukur sebab masih bernafas harini, sakit hati datang jengah. aku morning sickness, aku lambat sikit masak. pukul 8 begitu aku masuk dapur. tiba2 ipar aku wasup, apehal aku tak msak lagi.

aku dah naik hantu, aku cakap lah kalau lapar ambik beras, masak! kalau tak reti masak, tu kat kedai hujung jalan tu ade orang jual sarapan! belilah! mentua aku dgr ape lagi berbakul lah marah. katanya dah lama sabar dengan sikap aku. terus dia call laki aku. kebetulan laki aku memang dah otw balik.

sampai2 je trus diorang dapatkan laki aku dan mengadu. ade plak yang tokok tambah. Aku terdiam sebab aku tak sangka budak umur bru 16 tahun boleh jatuhkan fitnah katanya setiap hari aku hanya tahu mengarah itu ini padaa mereka mentuaku pula kena masak untuk aku. laki aku marah lah aku. dia balik kerje bukan nak dengar masalah begini.

rumah bersepah2, aku buat ape? goyang kaki ke? dia penat2 cari rezeki tak boleh ke aku jaga keluarga dia? kenapa aku tak reti bersyukur bila dah ade keluarga? sebab tu lah aku ni dilahirkan tak kenal mak ayah (aku ank angkat je). nasib baik mak ayah kandung aku buang aku. Allah.. katanya aku tak reti bersyukur dia dah ambil aku sebagai isteri ayat last dia kalau aku dapat cari laki lain yang boleh terima aku okey dia ceraikan aku crilah kalau dapat terus dia kluar.

Ank buah aku dari tadi jadi pemerhati, just gelak sinis pandang aku then cakap ‘haa cakaplah, apesal plak diam mulut tu’. aku tunggu dia balik, tapi dia tak balik. dia cuma hantar wasap aku ni nusyuz. dalam diam, akak dia (mak pada budak2 tu) pindah sikit2 barang dia dalam rumh laki aku.

hak aku dah jadi hak diorang anak beranak! lupa aku nak cakap mak diorang konon tak boleh terima hakikat laki dah kena penjara, so mak diorang ‘menyendiri’ selama beberapa bulan. menyendiri di gym, karaoke, zumba. dan ape yang aku dapat perhati. rumahtgga yang harmoni selama 10 tahun hancur dalam mase 6 bulan.

serius. aku terus tawar hati. dah beberapa hari aku fikir masa depan aku. aku rsa nak mulakan balik hdp bujang aku. walaupn aku bawak anak2 aku bersama. pendapat korang, aku ni isteri nusyuz ke? sory aku type panjang dan berterabur. hati aku kecewa sgt! knpa sggup begini? aku tak mau duit. aku mau rumahtangga aku yang dlu.

Ustaz Azhar Idrus ~ Apakah Hukum Menantu Sekali kala tinggal di rmh Bapa Mertua




Sumber krt

#krt
#kisahrumahtangga

No comments

Thanks For Comment !!! :)

Wajib Terjah